Cíle návrhu
- oslabení průjezdního charakteru vytvořením zřetelného středu
- vytvoření odlišných prostorů se specifickou atmosférou a funkcí
- usnadnění a zabezpečení pohybu chodců a cyklistů
- vytvoření možností příjemného pobytu na náměstí
- posílení vazby náměstí na prostor řeky Lužnice
- zachování kapacity parkování
- odblokování prostoru před obchodním parterem věžového domu
Řešení lokalit v náměstí
Třída ČSLA
Hlavní dopravní tah navrhujeme změnit v bulvár městského charakteru. S oboustranným podélným parkováním, do kterého jsou v dlouhých intervalech vkládána rabata se stromy. Pruh pro cyklisty, navržený po obou stranách, není od chodníku fyzicky oddělen, je pouze označen odlišnou dlažbou.
Jasná linie bulváru je v ohnisku řešeného území přerušena. Prostor otevřený do šířky vymezuje střed obce. Profil bulváru je řešen tak, aby bylo možné jej s drobnými obměnami protáhnout mimo řešené území a tak spojit obec ve srozumitelný celek.
Obchodní promenáda
Rozšířený profil třídy ČSLA před řadou domů s obchody a restauracemi je uspořádán jako široký prostor pro pěší pohyb. Mezi dva dlážděné chodníky (podél vozovky a podél domů) je vložen pruh mlatového povrchu s dvojitým stromořadím. Dvojice stromů jsou umisťovány ve větším sponu, aby zůstal zachován výhled na výklady a vývěsní štíty obchodů.
Pod stromořadí jsou v každém druhém intervalu mezi stromy vkládány čtveřice laviček tak, že vždy dvě jsou naproti sobě, jedna čelem k obchodům a jedna do ulice.
Centrální část
V prostoru mezi věžovým domem a někdejším motorestem zřizujeme otevřený dlážděný prostor. Ten propojuje všechny ostatní dílčí prostory náměstí, navíc sem ústí spojnice od řeky, od nádraží a ze sídliště. Ve vazbě na tuto ústřední plochu umisťujeme také zastávku MHD a navrhovanou kašnu, která by mohla být zakončena např. sochou svatého Václava. Předpokládáme, že tato plocha bude sloužit pro trhy, slavnosti apod.
Úplné odstranění zvýšených záhonů a dřevin před obchodním parterem věžového domu zlepší přehled a pocit bezpečí v tomto prostoru, takže kovový baldachýn podél výloh může sloužit stejně jako historická podloubí.
V dlážděné ploše jsou vloženy dva mlatové obdélníky, v nichž jsou v těsném sponu vysazeny trojice platanů. Pod nimi umístěné lavičky umožňují volbu pobytu ve stínu nebo na slunci, zobytňují rozlehlou plochu náměstí a také rozšiřují možnosti pohodlného čekání na autobus.
Spojnice k řece
Vazbu náměstí na řeku (a podél ní vedoucí cyklostezku) pokládáme za důležitou součást charakteru města. Provoz parkujících vozidel a obslužné dopravy do zadních traktů domů na nábřeží není segregován od pěší dopravy. Organizace pěší a automobilové dopravy je pouze naznačena odlišnou dlažbou.
Konce říčních spojek jsou upraveny pro odpočinek vodáků a cyklistů: socha sv. Jana Nepomuckého a prostor u ZŠ jsou doplněny stromy a lavičkami v mlatových plochách. Nábřežní prostor se sice nachází mimo řešené území, cítili jsme však povinnost navrhnout zakončení uliček. U sv. Jana se může jednat o molo, odkazující na někdejší dřevěný most přes Lužnici, u školy pak o široké stupně klesající k vodě, umožňující přistávání vodáků, sezení a ležení.
Park před školou
Společný nástupní prostor školy a kostela chápeme jako prostor pro potkávání. Ostrůvky trávníku, živé ploty a spleť chodníčků nahrazujeme jednolitou mlatovou plochou, umožňující svobodný pohyb. Dvě významné pěší spojnice ke vchodu do školy jsou provedeny jako pásy z betonu, které umožňují i za špatného počasí přicházet ke škole s relativně čistší obuví. V ploše pod korunami stromů jsou bez zjevného řádu rozmístěny lavičky. Stávající stromy budou zachovány a doplněny sedmi novými tak, aby vznikl jednotný prostor zakrytý klenbou vysoko nasazených korun. Pomníky obou světových válek jsou ponechány na původním místě.
Okolí kostela
Půdorys někdejšího hřbitova je v místě, kde chybí zeď, naznačen tenkým proužkem dlažby. K bočnímu vchodu do kostela a k sakristii je vytažena mlatová plocha, sloužící jako důstojný nástupní prostor. Travnatá plocha – rozšíření sakrálního prostoru – zůstává zachována, po obvodě kostela jsou pouze doplněny tři stromy, které nahradí clonící funkci odstraněných zeravů. Pietní a posvátná atmosféra místa je podpořena celkovou prostotou řešení prostoru hřbitova a vyloučením rušnějších aktivit.
Stávajícímu kříži je vymezen prostor vytažením trávníku mimo půdorys původního hřbitova, předpokládáme obnovení jeho tradiční úpravy s oploceným záhonem.
Prostory v okolí fary
Zeleň v okolí dětského hřiště a v okolí rybníčku je ponechána převážně bez výrazných zásahů, s výjimkou umístění dvou laviček na břeh rybníka a zmenšení dlážděné plochy na severní straně fary. Do rozšířeného trávníku je navrženo celkem 10 nových stromů, které utvářejí spolu se stromy před školou výraznou zelenou hmotu uzavírající centrální prostor náměstí z jihu.
Cíle návrhu
- oslabení průjezdního charakteru vytvořením zřetelného středu
- vytvoření odlišných prostorů se specifickou atmosférou a funkcí
- usnadnění a zabezpečení pohybu chodců a cyklistů
- vytvoření možností příjemného pobytu na náměstí
- posílení vazby náměstí na prostor řeky Lužnice
- zachování kapacity parkování
- odblokování prostoru před obchodním parterem věžového domu
Řešení lokalit v náměstí
Třída ČSLA
Hlavní dopravní tah navrhujeme změnit v bulvár městského charakteru. S oboustranným podélným parkováním, do kterého jsou v dlouhých intervalech vkládána rabata se stromy. Pruh pro cyklisty, navržený po obou stranách, není od chodníku fyzicky oddělen, je pouze označen odlišnou dlažbou.
Jasná linie bulváru je v ohnisku řešeného území přerušena. Prostor otevřený do šířky vymezuje střed obce. Profil bulváru je řešen tak, aby bylo možné jej s drobnými obměnami protáhnout mimo řešené území a tak spojit obec ve srozumitelný celek.
Obchodní promenáda
Rozšířený profil třídy ČSLA před řadou domů s obchody a restauracemi je uspořádán jako široký prostor pro pěší pohyb. Mezi dva dlážděné chodníky (podél vozovky a podél domů) je vložen pruh mlatového povrchu s dvojitým stromořadím. Dvojice stromů jsou umisťovány ve větším sponu, aby zůstal zachován výhled na výklady a vývěsní štíty obchodů.
Pod stromořadí jsou v každém druhém intervalu mezi stromy vkládány čtveřice laviček tak, že vždy dvě jsou naproti sobě, jedna čelem k obchodům a jedna do ulice.
Centrální část
V prostoru mezi věžovým domem a někdejším motorestem zřizujeme otevřený dlážděný prostor. Ten propojuje všechny ostatní dílčí prostory náměstí, navíc sem ústí spojnice od řeky, od nádraží a ze sídliště. Ve vazbě na tuto ústřední plochu umisťujeme také zastávku MHD a navrhovanou kašnu, která by mohla být zakončena např. sochou svatého Václava. Předpokládáme, že tato plocha bude sloužit pro trhy, slavnosti apod.
Úplné odstranění zvýšených záhonů a dřevin před obchodním parterem věžového domu zlepší přehled a pocit bezpečí v tomto prostoru, takže kovový baldachýn podél výloh může sloužit stejně jako historická podloubí.
V dlážděné ploše jsou vloženy dva mlatové obdélníky, v nichž jsou v těsném sponu vysazeny trojice platanů. Pod nimi umístěné lavičky umožňují volbu pobytu ve stínu nebo na slunci, zobytňují rozlehlou plochu náměstí a také rozšiřují možnosti pohodlného čekání na autobus.
Spojnice k řece
Vazbu náměstí na řeku (a podél ní vedoucí cyklostezku) pokládáme za důležitou součást charakteru města. Provoz parkujících vozidel a obslužné dopravy do zadních traktů domů na nábřeží není segregován od pěší dopravy. Organizace pěší a automobilové dopravy je pouze naznačena odlišnou dlažbou.
Konce říčních spojek jsou upraveny pro odpočinek vodáků a cyklistů: socha sv. Jana Nepomuckého a prostor u ZŠ jsou doplněny stromy a lavičkami v mlatových plochách. Nábřežní prostor se sice nachází mimo řešené území, cítili jsme však povinnost navrhnout zakončení uliček. U sv. Jana se může jednat o molo, odkazující na někdejší dřevěný most přes Lužnici, u školy pak o široké stupně klesající k vodě, umožňující přistávání vodáků, sezení a ležení.
Park před školou
Společný nástupní prostor školy a kostela chápeme jako prostor pro potkávání. Ostrůvky trávníku, živé ploty a spleť chodníčků nahrazujeme jednolitou mlatovou plochou, umožňující svobodný pohyb. Dvě významné pěší spojnice ke vchodu do školy jsou provedeny jako pásy z betonu, které umožňují i za špatného počasí přicházet ke škole s relativně čistší obuví. V ploše pod korunami stromů jsou bez zjevného řádu rozmístěny lavičky. Stávající stromy budou zachovány a doplněny sedmi novými tak, aby vznikl jednotný prostor zakrytý klenbou vysoko nasazených korun. Pomníky obou světových válek jsou ponechány na původním místě.
Okolí kostela
Půdorys někdejšího hřbitova je v místě, kde chybí zeď, naznačen tenkým proužkem dlažby. K bočnímu vchodu do kostela a k sakristii je vytažena mlatová plocha, sloužící jako důstojný nástupní prostor. Travnatá plocha – rozšíření sakrálního prostoru – zůstává zachována, po obvodě kostela jsou pouze doplněny tři stromy, které nahradí clonící funkci odstraněných zeravů. Pietní a posvátná atmosféra místa je podpořena celkovou prostotou řešení prostoru hřbitova a vyloučením rušnějších aktivit.
Stávajícímu kříži je vymezen prostor vytažením trávníku mimo půdorys původního hřbitova, předpokládáme obnovení jeho tradiční úpravy s oploceným záhonem.
Prostory v okolí fary
Zeleň v okolí dětského hřiště a v okolí rybníčku je ponechána převážně bez výrazných zásahů, s výjimkou umístění dvou laviček na břeh rybníka a zmenšení dlážděné plochy na severní straně fary. Do rozšířeného trávníku je navrženo celkem 10 nových stromů, které utvářejí spolu se stromy před školou výraznou zelenou hmotu uzavírající centrální prostor náměstí z jihu.